Határtalanul iskola

Lelki megújulás: Erdély útjain a balatoni és a borsodszentgyörgyi diákok

Az EMMI támogatásával, ez év április 12-15-én a Gárdonyi Géza Katolikus Általános Iskola balatoni és borsodszentgyörgyi 7. osztályos tanulói 29 fővel és 3 kísérő tanárral 4 napos utazáson vettek részt az Erdélyhez tartozó Partium területén.
A HAT-17-01-00131 azonosító számú "Határtalanul!" pályázat keretében az utazás céljai között szerepelt a határon túli bazilikáink, templomaink meglátogatása. Szállásukat a Dévai Szent Ferenc Alapítvány biztosította. Nagyszalontán a gyermekotthonban bemutatták iskolájukat az ott élő gyerekeknek és átadták a nekik hozott adományaikat. Útjuk során felkeresték Petőfi Sándor és Arany János életének legfontosabb állomásait. Koltón a rendhagyó irodalomórán sok új információval gazdagodtak a költő életéről, baráti kapcsolatairól és Szendrey Júliához fűződő szerelméről. A kastély parkjában megkoszorúzták a költő és felesége egészalakos szobrát, megtekintették Petőfi somfájának maradványát a kőasztallal, ahol verseinek nagy részét írta. Útjuk az erdődi várhoz is vezetett, melynek kápolnájában zajlott 1847-ben a házasságkötésük. Sok régi magyar történelmi múlttal rendelkező várost látogattak meg. Jártak Nagyváradon a Szent László Bazilikában, Arany János szülőhelyén, Nagyszalontán, irodalmi megemlékezéssel tisztelegtek nemzetünk híres költőjének emlékhelyénél. Élményekben gazdagon tértek haza.

Beszámoló

első nap
A Határtalanul pályázat keretében iskolánk tanulói ismét elutazhattak Erdélybe. A balatoni iskolából 14, a borsodszentgyörgyről 15 hetedik osztályos tanuló és három tanár vesz részt ezen a tartalmas tanulmányi kiránduláson. Az előzetes egyeztetés szerint az autóbusz először a borsodszentgyörgyi gyerekeket vette föl, majd a balatoni csoport következett. Ezt követően csatlakoztak hozzánk a domoszlóiak, akikkel hamar összebarátkoztak a gyerekeink. A bepakolás zökkenőmentesen zajlott annak ellenére, hogy nagyon sok adományt is hoztunk magunkkal, és a gyerekek holmija sem volt kevés. A szokásos pihenőket megtartva időben értünk a határra. Elsőként Nagykárolyba látogattunk a Károlyi- kastélyba. Idegenvezetőnk elmesélte a kastély történetét, bemutatta a Károlyi család jeles alakjait a történelmi háttérrel. A kastély kiállításainak (régi mesterségek, bronzkori tárlat, panoptikum, vadásztrófeák) és a termek megtekintése után tettünk egy sétát a parkban, a híres platánfa felé, útközben megismerkedtünk a neogótika stílusjegyeivel. A kastélyt elhagyva kisétáltunk a városba, hogy felkeressük Petőfi és Szendrey Júlia megismerkedésének helyszínét. Nagybányán a Szent István- korabeli templomtorony maradványát és Szilágyi Erzsébet házát néztük meg. Láthattuk az Arany Sas fogadót, ahol az ifjú pár a nászéjszakáját töltötte. Utazás közben számos információval gazdagodtunk idegenvezetőnk által, aki a történelmi, irodalmi vonatkozások mellett a térség földrajzi adottságait is bemutatta. Az első nap végállomására, Koltóra érkeztünk. Elfoglaltuk a kényelmes, szép szállásunkat, majd elfogyasztottuk az ízletes és kiadós vacsorát. Vacsora után táncházba mentünk, moldvai táncokat tanultunk az Ifjúsági klubban. A beszámolók elkészítését követően lámpaoltással zártuk a napot.

második nap
A nyolcórás reggeli után elindultunk, hogy meglátogassuk a koltói iskolát. A Petőfi Sándor Gimnáziumban már vártak bennünket a pedagógusok és a gyerekek. Az iskola igazgatója adott tájékoztatást az intézmény életéről, az ott folyó nevelő- oktató munkáról. Átadtuk az ajándékainkat, majd egy rendhagyó focimeccset játszottak a helybéli és a mi tanulóink. Ezt követően mentünk a Teleki Sándor Művelődési Házba. A rendhagyó irodalomórán sok új információval gazdagodtunk a költő életéről, baráti kapcsolatairól és természetesen a Szendrey Júliához fűződő szerelméről. Utána a kastély parkjában megkoszorúztuk a költő és felesége egészalakos szobrát, megnéztük Petőfi somfájának maradványát a kőasztallal, ahol verseinek nagy részét írta. Utunk az erdődi várhoz vezetett, melynek kápolnájában zajlott 1847-ben a házasságkötésük. Szatmárnémetin keresztül jutottunk el Érmindszentre, Ady Endre szülőházához. Megkoszorúztuk szobrát, megismerkedtünk életrajzának legfontosabb adataival, költészetének kiemelkedő alkotásaival. Végül megérkeztünk Nagyváradra a szállásunkra, ahol ismét finom vacsorával vártak bennünket. Lefekvés előtt egy esti sétát tettünk a városban.

harmadik nap
A harmadik napot Nagyvárad nevezetességeinek megtekintésével kezdtük. A felújítás alatt lévő várban rögtönzött előadást tartottak az osztályok. A balatoni gyerekek Hófehérke paródiája után a borsodszentgyörgyi csapat zumbabemutatója következett. Nagy sikert aratott a diákok körében idegenvezetőnk éneklése.
Ezt követően a főtérre érkeztünk, ahol bementünk egy ortodox templomba, ami újdonság volt a gyerekek számára. A város jelképévé vált Sas Palota lenyűgöző látványt nyújtott kívül, belül. A Holdas templom, a Szent László templom, a Városháza, és a tér szobrainak megtekintése után átmentünk a Sebes Körösön, az Állami Színház épületéhez. A sétálóutcán haladva megpillanthattuk a Holnap irodalmi társaság szoborcsoportját. Végül, de nem utolsósorban a Szent László székesegyházat és a püspöki palotát látogattuk meg. A Szent László Egyházművészeti Múzeumban láthattuk a nagy király hermáját. Erdélyi kirándulásunk utolsó állomásához érkeztünk Nagyszalontán. A felújított Csonka torony nagy sikert aratott a gyerekek körében. Szállásunkra érve átadtuk az adományainkat a Szent Ferenc Alapítvány neveltjei számára. Elfoglaltuk a szobákat, majd megvacsoráztunk.

negyedik nap
Reggeli után megköszönve szállásadóink szíves vendêglátását, elindultunk az Arany-porta felé. A tárlatvezető előadásában bemutatta AranyJános gyermekkorát , a szülői ház történetét. A ház berendezési tárgyairól, használatukról is sok információt hallottunk. Felidéztünk néhány Arany-verset, majd indultunk haza. A határátkelés után a pihenőket betartva érkeztünk meg Domoszlóra, ahol a kipakolás után a gyerekek elköszöntek egymástól. Majd Balatonba érkeztünk, ahol az ottani gyerekektől vettünk búcsút. Végállomásunk Borsodszentgyörgy volt. A szülők már várták a gyerekeket, mindenki biztonságban hazaért.